۱۳۸۹ آبان ۲۷, پنجشنبه

پايتون چيست؟

آيا ايده‌اي براي برنامه‌نويسي داريد؟ آيا الگوريتم آن را در ذهن خود پرورش داده‌ايد؟ آيا قصد داريد الگوريتم ذهني خود را به سادگي و بدون دغدغه سيستم عامل و سخت افزار، به كد تبديل كنيد؛ و در عين حال، در صورت لزوم بتوانيد به سطح پايين‌ترين امكانات سيستمي دسترسي داشته باشيد؟

چگونه؟

من زبان پايتون را براي پياده‌سازي الگوريتم‌هاي ذهني خود با يك زبان ساده، مفصل و خوانا انتخاب مي‌كنم.

پايتون، يك مفسر و يك زبان شيئ گراي سطح بالا است. مفسر پايتون و ماژول‌هاي اصلي آن به زبان C++ نوشته شده و لذا از طريق آن به امكانات سطح پايين سيستم نيز دسترسي پيدا مي‌كند. با توجه به قابل حمل بودن زبان C++، مفسر پايتون براي سيستم عامل‌ها و محيطهاي مختلفي كامپايل گرديده است. با توجه به متن‌باز بودن پايتون، امكان اضافه كردن ماژول‌هاي دلخواه به پايتون به سادگي وجود دارد. همچنين، نسخه‌هايي از مفسر پايتون در چارچوب جاوا ارائه شده است. (مانند Jython و JPython)

كدنويسي در پايتون ساده است، زيرا حداقل دستورات كنترلي لازم با كمترين پيچيدگي و بيشترين خوانايي ارائه شده است. با اشياء متنوع و بسيار ساده و ماژولهاي آماده كه افراد مختلف در سراسر دنيا تهيه كرده و به رايگان در دسترس قرار داده‌اند؛ تهيه كد پايتون ساده‌تر هم مي‌شود. مهمترين ويژگي پايتون، خوانايي كدهاست. همچنين، امكان ارتباط با زبان‌هاي ديگر مانند جاوا و C++ در پايتون به سادگي ممكن است.
در واقع، تفكري كه پشت طراحي پايتون بوده، 1- سادگي استفاده از ابزار موجود و 2- تبديل ساده فكر به كد؛ مي‌باشد.
بسياري از برنامه‌نويسان و شركت‌هاي دنيا به دليل اخلاق خوب پايتون (فروتني در حال قدرت :D يعني سادگي در عين توانمندي) به اين زبان روي آورده‌اند. (شايد به مذاق برنامه‌نويسان جاوا خوش نيايد)

گوگل، معروفترين شركت دنيا است كه بخش عظيمي از خدمات خود را با پايتون پياده‌سازي كرده است. همچنين سرويس‌هايي مانند Google Code و Google APIs مبتني بر پايتون مي‌باشد. محاسبات ابري (Cloud) گوگل كه امكان ارائه خدمات در سيستم ابري گوگل را فراهم مي‌سازد، بر مبناي پايتون و جاوا مي‌باشد. برنامه‌ي تست نفوذ Canvas و نرم‌افزار Immunity Debugger، نرم‌افزارهاي امنيتي به زبان پايتون مي‌باشند. United Space Alliance  و NASA به دليل رايگان بودن، ساده بودن و صحت كدهاي توليد شده در پايتون، بخشي از نرم‌افزارهاي خود را به اين زبان تهيه مي‌كند. Dropbox، FriendFeed، Digg، Slide، YouTube، Yelp خدمات وب خود را با پايتون ارائه مي‌كنند و شركت‌هايي مانند Mozilla و Second Life بخشي از امكانات جانبي، پشتيباني و افزونه‌هاي خود را به پايتون تهيه مي‌كنند.

محيط مفسر اوليه پايتون به نام IDLE، يك محيط متني ساده با امكانات ابتدايي كد نويسي، ايجاد ماژول و خطايابي مي‌باشد. از معروف‌ترين محيطهاي متن باز توسعه يافته براي برنامه‌نويسي پايتون به PythonWin مي‌توان اشاره كرد. ActivePython، Komodo و PyCharm از جمله محيط‌هاي تجاري برنامه‌نويسي تهيه شده براي پايتون مي‌باشند.
چارچوب‌هاي متنوعي براي برنامه‌نويسي تحت وب به زبان پايتون وجود دارد كه بسياري از آنها، خود به زبان پايتون نوشته شده‌اند. از جمله آنها مي‌توان به Pylons، Zope و Django اشاره كرد.

اگر علاقه داريد كه به سادگي كد بنويسيد و كدهاي خوانا بنويسيد، به شما توصيه مي‌كنم پايتون را تست كنيد. پشيمان نخواهيد شد:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر