۱۳۸۹ آذر ۲۶, جمعه

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات - ITSM

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات یا ITSM، شامل مجموعه روشهایی برای ارائه مؤثر خدمات فناوری اطلاعات با کمترین سربار هزینه از نظر مالی، نیروی انسانی، اعتبار سازمانی، و شکست پروژه ها می باشد.

بهروشهای (Best Practices) مختلفی در سطوح مختلف، برای مدیریت بهینه خدمات فناوری اطلاعات وجود دارد.
اما تمامی این بهروشها، در مرحله تئوری ارزش افزوده‌ای برای سازمان شما نخواهد داشت.
ارزش واقعی روش مدیریت شما هنگامی بروز پیدا خواهد کرد که سازمان شما از ترکیب این بهروشهای جهانی با تجارب مدیران شرکت و راهنمایی مشاوران، بهروشهای بومی خود را تدوین کرده و اجرایی نماید.
در واقع بایستی با مدیریت درست، عملکرد صحیح برای ارائه خدمات را در میان کارکنان و مدیران سازمان بومی کرد.

از جمله بهروشهای معروف می توان به ITIL، COBIT، VALIT، MOF و قالبهای BMC اشاره کرد که سطوح مختلفی از راهبری تا فرایندهای ارائه خدمات و حتی گردش کار را در بر می‌گیرند.

استاندارد ISO 20000 که بر اساس محبوب‌ترین بهروشهای فوق -ITIL- تدوین شده است، الزامات خود را در سطوح زیر بیان می‌کند:
    • الزامات سیستم مدیریتی
    شامل التزام مدیریت به اهداف استاندارد و اهداف سازمان، مستندسازی مناسب و آموزش صحیح پرسنل در راستای وظایفشان می‌باشد.
    • طرح ریزی خدمات موجود و خدمات جدید
    بیانگر نیاز به پیاده سازی خدمات سازمان بر اساس چرخه PDCA و در راستای هدف ارتقای مداوم خدمات (CSI) می‌باشد.
    • فرایندهای مدیریت و ارائه خدمات

    فرایندهای مدیریت IT در استاندارد ISO 20000 به 5 دسته تقسیم می گردد:
        1. فرایندهای ارائه خدمات
        2. فرایندهای مدیریت روابط
        3. فرایندهای حل و رفع مشکل
        4. فرایندهای کنترلی
        5. و فرایندهای پیاده سازی و انتشار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر