کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات یا ITIL* که در نسخه جدید به نام بهروشهای ITIL یا ITIL Best Practices نامیده میشود، پراستفادهترین چارچوب مدیریت خدمات فناوری اطلاعات میباشد.
این چارچوب که در دهه 1980 توسط وزارت بازرگانی انگلستان به منظور بهبود کارآیی بخشهای IT سازمانهای دولتی تدوین گردید، به تدریج به عنوان استاندارد پذیرفته شده در تدوین چارچوب خدمات IT سازمانهای دولتی و خصوصی در سطح دنیا مورد استفاده قرار گرفته است.
استاندارد ISO 20000 - مدیریت خدمات (معادل استاندارد BS 15000 انگلستان) بر اساس نسخه 2 چارچوب ITIL تدوین شده و تلاشهایی برای انتشار نسخه جدید استاندارد در انطباق با ITIL 3 در جریان است.
نسخه 3 چارچوب ITIL شامل 5 کتاب میباشد که هر کدام یه یک فاز در چرخه خدمات IT می پردازد. این پنج فاز عبارتند از راهبرد خدمات، طراحی خدمات، انتقال خدمات، کارکرد خدمات و ارتقای مداوم خدمات. (تصویر زیر)

کتاب راهبرد فناوری اطلاعات یا IT Strategy یک فاز محوری در چرخه ITIL میباشد که وظیفه طراحی راهبرد کلی چارچوب مدیریت خدمات بخش IT به عهده فرایندهای موجود در این فاز میباشد.
فاز طراحی خدمات، شامل فرایندهایی است که وظیفه طراحی خدمات جدید و یا تغییرات در خدمات موجود را به عهده دارند. همچنین، این فرایندها نظارت بر وضعیت کارکرد خدمات ارائه شده را انجام میدهند.
فاز انتقال خدمات شامل فرایندهایی است که طراحی انجام شده برای خدمات جدید را اجرایی میکنند. در واقع، ارزیابی تغییرات و پیادهسازی آنها به عهده این فرایندهاست. از جمله وظایف کلیدی این فاز، ارزیابی و مدیریت تمامی تغییرات انجام شده در سازمان IT میباشد.
فاز کارکرد خدمات، شامل فرایندهایی است که به طور مستقیم وظیفه ارائه خدمات و پشتیبانی از آنها را به عهده دارند.
فاز پنجم یا ارتقای مداوم خدمات که یک لایه دربرگیرنده فازهای دیگر میباشد، وظیفه نظارت بر انجام فعالیتهای ارزیابی وضعیت عملکرد فعلی سازمان و اتخاذ تصمیمات اصلاحی را به عهده دارد. فرایندهای این فاز بر گردش صحیح اطلاعات و مدیریت دانش در سازمان IT نظارت میکنند. خروجی اصلی این فاز، ارتقای وضعیت عملکرد ارائه خدمات و نیز کلیه فرایندهای مدیریت خدمات میباشد.
---------
* Information Technology Infrastructure Library
این چارچوب که در دهه 1980 توسط وزارت بازرگانی انگلستان به منظور بهبود کارآیی بخشهای IT سازمانهای دولتی تدوین گردید، به تدریج به عنوان استاندارد پذیرفته شده در تدوین چارچوب خدمات IT سازمانهای دولتی و خصوصی در سطح دنیا مورد استفاده قرار گرفته است.
استاندارد ISO 20000 - مدیریت خدمات (معادل استاندارد BS 15000 انگلستان) بر اساس نسخه 2 چارچوب ITIL تدوین شده و تلاشهایی برای انتشار نسخه جدید استاندارد در انطباق با ITIL 3 در جریان است.
نسخه 3 چارچوب ITIL شامل 5 کتاب میباشد که هر کدام یه یک فاز در چرخه خدمات IT می پردازد. این پنج فاز عبارتند از راهبرد خدمات، طراحی خدمات، انتقال خدمات، کارکرد خدمات و ارتقای مداوم خدمات. (تصویر زیر)

کتاب راهبرد فناوری اطلاعات یا IT Strategy یک فاز محوری در چرخه ITIL میباشد که وظیفه طراحی راهبرد کلی چارچوب مدیریت خدمات بخش IT به عهده فرایندهای موجود در این فاز میباشد.
فاز طراحی خدمات، شامل فرایندهایی است که وظیفه طراحی خدمات جدید و یا تغییرات در خدمات موجود را به عهده دارند. همچنین، این فرایندها نظارت بر وضعیت کارکرد خدمات ارائه شده را انجام میدهند.
فاز انتقال خدمات شامل فرایندهایی است که طراحی انجام شده برای خدمات جدید را اجرایی میکنند. در واقع، ارزیابی تغییرات و پیادهسازی آنها به عهده این فرایندهاست. از جمله وظایف کلیدی این فاز، ارزیابی و مدیریت تمامی تغییرات انجام شده در سازمان IT میباشد.
فاز کارکرد خدمات، شامل فرایندهایی است که به طور مستقیم وظیفه ارائه خدمات و پشتیبانی از آنها را به عهده دارند.
فاز پنجم یا ارتقای مداوم خدمات که یک لایه دربرگیرنده فازهای دیگر میباشد، وظیفه نظارت بر انجام فعالیتهای ارزیابی وضعیت عملکرد فعلی سازمان و اتخاذ تصمیمات اصلاحی را به عهده دارد. فرایندهای این فاز بر گردش صحیح اطلاعات و مدیریت دانش در سازمان IT نظارت میکنند. خروجی اصلی این فاز، ارتقای وضعیت عملکرد ارائه خدمات و نیز کلیه فرایندهای مدیریت خدمات میباشد.
---------
* Information Technology Infrastructure Library
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر